Hva er kolesterol?

Kolesterol er et lipid (fettstoff) som kroppen produserer selv og som vi får i oss via maten vi spiser. For eksempel gjennom produkter som inneholder mettet fett (for eksempel smør, fete oster, pølser, fløte osv.) og ikke minst karbohydrater (sukker).

Fettcelle og erytrocytt i blodet inne i blodkaret

Kolesterol er livsnødvendig

Høyt kolesterol kan ha arvelige årsaker, men har i de fleste tilfeller klar sammenheng med livsstil. For høyt kolesterol kan være uheldig, men kolesterol er også helt nødvendig for at kroppen vår skal fungere. Kolesterolet er først og fremst et livsnødvendig fettstoff som kroppen blant annet bruker som byggesteiner i cellevegger, i hormoner, vitamin D og til å frakte vanlig fett i blodet.

HDL og LDL kolesterol

Kolesterolet deles inn i to typer:

1.  Det sunne: HDL-kolesterol

2. Det usunne: LDL-kolesterol

Kolesterol er relatert til hjerte- og karsykdommer

Kolesterol er ofte relatert til hjerte- og karsykdommer og det er en utbredt oppfatning om at høyt kolesterol er en risikofaktor for utvikling av hjertesykdom som angina pectoris og hjerteinfarkt (koronar hjertesykdom). Dette gjelder spesielt i Nord – Europa og USA hvor dietten er preget av mindre grønnsaker og mer ferdigmat og sukker.

I de land, som for eksempel i Frankrike, Japan og Middelhavslandene, der de spiser mer rå fisk, grønnsaker og frukt som er rike på antioksidanter, ser man lavere forekomst av koronar hjertesykdom.

Kolesterol plakk i blodårene

Det usunne LDL kolesterolets virkning på åreforkalkning

Når for mye av det usunne kolesterolet LDL tas opp i åreveggen, kan det fremkalle betennelsesreaksjoner (mangel på antioksidanter i åre-veggene) som igjen leder til åreforkalkning. Noen ganger fører dette til plakk som hindrer blodgjennomstrømmingen helt eller delvis. Når slike forandringer rammer hjertets kransårer (koronarårer), som forsyner hjertemuskelen med blod, kaller vi det kransåresykdom (koronarsykdom). Angina pectoris og hjerteinfarkt er kransåresykdommer. Hjerteinfarktet kan oppstå akutt ved at plakk revner hvorved det dannes blodpropp som stenger sirkulasjonen og det oppstår alvorlig skade i hjertet.

Tett arterie med blodplater og kolesterol plakk, konsept for helserisiko for fedme eller slanking og ernæringsproblemer

Balanse mellom det sunne (HDL) og det usunne (LDL) kolesterolet

Mange er opptatt av kolesterolverdier, men her er det viktig å vite at det er balansen mellom total kolesterol og HDL-kolesterol (det sunne kolesterol) som er viktig.

Selv om HDL-kolesterol i seg selv ikke har viktig beskyttende effekter er den antagelig en markør for noe annet positivt stoff som skjer i kroppen. Dette er foreløpig ukjent.

Derfor vil alltid være gunstig å øke HDL-kolesterol og redusere LDL-kolesterol.

I neste blogginnlegg kan du lese om hvordan du kan bedre ditt kolesterol.

Beste hilsen

 

 

Forfatter: Bjarne Østerud

Tidligere professor i biokjemi ved Det helsevitenskapelig fakultet. Har mer enn 46 års forskning bak seg hvorav 8 år ved universiteter i Los Angeles og San Diego. Mine forskningsfelter har vært blodlevringssystemer i relasjon til blødning/blodpropp, infeksjonsmedisin, sportsmedisin og studier på marine oljer hvor hovedmålet har vært å finne produkter som kan beskytte mot inflammasjonssykdommer (betennelsessykdommer) som for eksempel åreforkalkning.

3 kommentarer til «Hva er kolesterol?»

  1. Hei.

    Jeg abonnerer på Olivita, kapsler, etter anbefaling av «min» alternativ-behandler.

    Linkene til videoene deres fungerer ikke.

    Ang deres blogg og «Hva er kolesterol?». Jeg er ingen forsker som dere er, men det er forskere og leger og andre som mener at det dere skriver nok ikke er hele sannheten, og at noe er direkte feil. Feil som gjør mange «syke» når de kanskje ikke er det, og som derfor «må» bruke medisiner som stort sett bare er skadelige, og til dels dødelig over tid; Statiner. Helse, medisiner, kosthold og kost-tilskudd er veldig komplisert, som dere kanskje er enig med meg i. Følgende er derfor ikke «fakta» fra meg, men synspunkter jeg mener det er hold i gjennom det jeg bla har funnet på «nettet». Det stedet «alle er eksperter og alle andre tar feil». Å luke ut fakta fra god vitenskap, løgn og fantasi er nesten umulig. Jeg føler det pålegger leger og forskere, og «eksperter», et veldig stort ansvar når de skriver på nettet. For Hvermansen er det nesten umulig å vite hva man skal tro på. Og er det noen som skal tjene penger på et produkt, så bør man være ekstra påpasselig. Det er ikke ubetinget lett for seriøse produsenter, som Olivita, å trenge seg fram blant alle som selger produkter som «alle må ta» for å leve sunt, plagefritt, og lenge. Jeg bruker bla kostdoktorn.se, dietdoctor.com, drhexeberg.no og sider som det henvises til her, som kilder jeg finner å være stort sett pålitelige. Det er uansett mange veier til Rom, og vi er alle forskjellige.

    Statinerer er skapt av legemiddelindustrien som et «svar» på at «høyt kolesterol er farlig, det bør være så lavt som mulig, og LDL er store styggen». Dette er noe de aller fleste leger «vet», og legemiddelindustrien vet å bygge opp om denne «sannheten». Det var lege Ancel Keys, som fant på at mettet fett er farlig. http://www.sevencountriesstudy.com/about-the-study/investigators/ancel-keys/ . Etterhvert så har dette vel blitt grundig tilbakevist, https://deniseminger.com/2011/12/22/the-truth-about-ancel-keys-weve-all-got-it-wrong/. https://www.dietdoctor.com/time-eat-butter-scientists-labeled-fat-enemy-wrong . Dere skriver «Kolesterol er et lipid (fettstoff) som kroppen produserer selv og som vi får i oss via maten vi spiser. For eksempel gjennom produkter som inneholder mettet fett (for eksempel smør, fete oster, pølser, fløte osv.) og ikke minst karbohydrater (sukker)». Feil. «Google» «cholesterol vs fat». http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=158 . Det er veldig lite kolesterol vi får i oss gjennom maten, det aller meste lager kroppen selv. Kolesterol og fett er ikke det samme. Mettet fett i seg selv fører ikke til farlig høyt kolesterol. Høyt kolesterol, og feil kolesterol, er oftest et resultat av høyt inntak av feil type karbohydrater, nemlig de «raske». Her er dere inne på noe, men å si at det er kolesterol i karbohydrater, er feil. Det store problemet er karbohydrater med høy glykemisk indeks som øker insulin-nivået så mye og så ofte at «insulin-pumpen» etterhvert blir utslitt. Da blir man ofte fet og får diabetes 2. Her er sukker, i alle former og forkledninger, det man virkelig bør unngå om man kan. Det har dere rett i.

    Mettet fett er i utgangspunktet ikke farlig. Unngå mat som inneholder fett og oljer hvor det er mye Omega 6, som dere skriver et annet sted. chriskresser.com/how-too-much-omega-6-and-not-enough-omega-3-is-making-us-sick/. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/02/21/omega-6-dangers.aspx. Dette er imidlertid ikke lett i dag, og i vesten får vi i oss alt for mye omega 6. Man ønsker å få den riktige balansen i kroppen, 1:1, mellom disse to fettsyrene, det er Olivita med på å gjøre. Oppdrettslaks spiser ikke det samme som villaks. https://authoritynutrition.com/wild-vs-farmed-salmon/ . Derfor er fettet i oppdrettslaks ikke bare av det gode. Når det gjelder storfe i Norge, så er fettsammensetningen her oftest ikke bra. Det skyldes kraftforet som består mye av soja som er en rik kilde til omega-6. Kyr skal spise gress og halm, ikke korn og soja. Etterhvert har myndigheter og matindustrien begynt å innse dette. Det er gledelig. http://www.aftenposten.no/okonomi/Okobonde-mener-Nortura-lurer-forbrukerne-nar-de-selger-kjott-fra-grasfora-kyr-197945b.html . http://www.nortura.no/naturlig-kvalitet-fra-norske-bonder/grasfora-kyr/ .

    Dere skriver: «Kolesterolet deles inn i to typer: 1. Det sunne: HDL-kolesterol. 2. Det usunne: LDL-kolesterol». Feil. LDL er ikke usunt, det er livsviktig. Det er heller ikke nødvendigvis usunt i store mengder. Saken er at LDL har forskjellig størrelse, det er det som er viktig. De store partiklene flyter forbi eventuell plakk. De små LDL-partiklene derimot, KAN sette seg fast. Det er av enkle karbohydrater man hovedsaklig får små, tette LDL-partikler av, ikke av mettet fett. Vanlige kolesterol målinger skiller ikke mellom store og små LDL-partikler. Det er vel kun et sted de måler dette riktig i Norge, hos Lab1 http://www.lab1.no/analyser/lipoprint. Når dere skriver «Derfor vil (det) alltid være gunstig å øke HDL-kolesterol og redusere LDL-kolesterol.», så er det en sannhet med så store modifikasjoner at det blir feil.

    Jeg ser fram til deres neste blogginnlegg. Men da må dere finne ut av hva det å bedre kolesterolet betyr. Håper dere har fått noen pekepinner i mitt innlegg.

    Om dere er enige eller ikke, får bli opptil dere. Jeg fortsetter uansett med deres produkt.

    Kanskje dere vil være interessert i denne siden? omegavia.com/why-omegavia-is-high-in-epa-omega-3-ldl/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *