Hvorfor er det åpenbart liten eller ingen effekt av omega-3 fettsyrer i mange studier?

Mange har antagelig fått med seg resultatene fra to store studier på effektene av omega-3 fettsyrer på koronar sykdom i fjor.

Studiene er såkalte meta-analyser hvor de slår sammen flere store enkelt studier.

Den ene studien var basert på 10 store studier som omfattet 78.000 personer, viste ingen signifikant effekt av omega-3 kosttilskudd på dødelig og ikke-dødelig koronar hjerte sykdom.

Konklusjonen var at studien ikke gav støtte for bruk av omega-3 supplement til personer som har hatt koronar hjertesykdom.

Studien ble publisert i et høyt rangert tidsskrift ((JAMA Cardiology), Aueng et al  i februar i 2018)

Den andre store metanalyse studien på effektene av omega-3 fettsyrer ble publisert i juli i fjor (Abdelhamid og medarbeidere, Cochrane Database of Systemic Reviews) og omfattet over 24.000 personer og selv om det ble funnet at økende inntak av omega.3 fettsyrer reduserte svakt risiko for koronar hjerte-sykdom og kardiovaskulære tilfelle, risiko for koronar hjertesykdom og død, og hjerneslag, så hadde omega-3 fettsyrene liten eller ingen effekt på kardiovaskulær dødelighet sett under ett.

Dagbladet hadde 8.1.2019 en artikkel hvor det fremgår at omega-3 beskytter ikke mot hjerte-karsykdommer basert på de nylige studiene fra 2018. Dette har medført at Det europeiske legemiddelkontoret (EMA) har  nylig fjernet anbefalingen om omega-3 fettsyrer for å forebygge ytterligere komplikasjoner etter hjerteinfarkt.

Hva er koronar hjertesykdom?

Koronar hjertesykdom, kransåresykdom eller iskemisk hjertesykdom – er fellesnevneren for sykdom i kransarteriene, blodårene som fører oksygenrikt blod til hjertet.

Koronarsykdom omfatter først og fremst hjertekrampe (angina) og hjerteinfarkt, og oppstår som følge av åreforkalkning i arterieveggene. Hvert år dør mer enn 4.000 nordmenn som følge av koronarsykdom, og det er dermed den vanligste dødsårsaken i Norge.

Det er ikke første gang at meta-analyser på effektene av å innta omega-3 fettsyre supplement er negativ, men der er også tallrike studier som viser positive effekter.

Hvorfor er det åpenbart liten eller ingen effekt av omega-3 fettsyrer i mange studier?

Jeg mener det er to hovedårsaker til dette:

1. For lave dagsdoser omega-3

Det er blitt brukt for lave konsentrasjoner av omega-3 fettsyrene, ofte bare 250 mg pr dag. Minimum 1 000 mg er å anbefale.

2. For lite eller mangel av antioksidanter

Mangel på naturlige antioksidanter i kostholdet eller produktene til å hindre oksidasjon av de flerumettede omega-3 fettsyrene når de kommer inn i kroppen.

Dette fører til oksidasjon og oksidativt stress som igjen fører til økt dannelse av åreforkalkning i arteriene.

Denne prosessen skjer når LDL-kolesterol oksideres og vi får dannet ox-LDL kolesterol.  Derved får man ikke forventet positiv effekt av omega-3 fettsyrene,  noe som tallrike rapporter bekrefter.

Les også: Dette bør du vite om kolesterol og statiner

Omega-3 fettsyrer alene er ikke godt nok

Allerede på 1990 tallet hevdet min kollega Edel O. Elvevoll og jeg at omega-3 fettsyrer alene er ikke nok til å få positive helseeffekter. Omega-3 fettsyrene måtte være beskyttet av antioksidanter.

Viten basert på kliniske studier

Dette var basert på kliniske studier vi utførte på inntak av kaldpresset og raffinert hvalolje. Studiene viste at at vi mistet de gunstige effektene ved å raffinere oljen på grunn av at alt av de naturlige antioksidantene ble fjernet.

Dette var da også årsaken til at vi kombinerte raffinert selolje (må raffineres for å fjerne miljøgifter) med kaldpresset olivenolje for å beskytte omega-3 fettsyrene fra å bli oksidert inne i kroppen.

Dette produktet, Olivita, reduserte i en musemodell, åreforkalkning med 57 % mot 17 % av et omega-3 fettsyrekonsentrat (i en ny studie i Nederland i 2017 fant de 71% reduksjon med Olivita).

Omega-3 fra selolje skiller seg fra omega-3 fra fiskeolje

I selolje er det dessuten relativt mye av en omega-3 fettsyre, DPA, som det er lite av i fiskeolje og andre omega-3 produkter.

DPA fettsyren har meget gunstig effekt på blodplater (trombocytter) som er viktige for å stoppe blødning.

Uheldigvis spiller blodplatene også en meget viktig rolle i utvikling av åreforkalkning, hjerteinfarkt og hjerneslag i tillegg til leddgikt og andre autoimune sykdommer.

Derfor er det viktig å redusere aktiviteten på blodplatene, noe DPA fettsyren heldigvis gjør.

Les også: Dette er forskjellen på omega-3 fra selolje og omega-3 fra fiskeolje.

Antioksidanter er sentrale i å bevare omega-3 fettsyrenes helsebringende egenskaper

Uten tvil er de naturlige antioksidantene svært viktige for helseeffektene av omega-3 fettsyrene, noe jeg med medarbeidere også fikk bekreftet nylig i studie publisert i mai 2018.

Studien viste at kaldpresset hvalolje reduserte dannelsen av oksidert-LDL-kolesterol (ox-LDL-kolesterol) og åreforkalkning.

Raffinert hvalolje og fiskeolje (tran) ga derimot ikke signifikante reduksjoner av verken ox-LDL-kolesterol eller åreforkalkning.

Oppsummering – slik får du effekt av omega-3 kosttilskudd

1. Dagsdosen med omega-3 må være tilstrekkelig. Minimum 1 gram eller 1 000 mg er å anbefale.

2. Omega-3 fettsyrene må være beskyttet av antioksidanter.

Les også: Kaldpresset olivenolje – en antioksidant med fantastisk helseegenskaper.

 

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *