Omega-3 fettsyrer og hjerteflimmer
Omega-3 fettsyrer og hjerteflimmer

I VG utgaven 4. januar 2022 beskrives en ny studie hvor de har slått sammen 7 store studier på inntak av omega-3 fettsyrer.

Denne metaanalyse studien viser at de som får omega-3 fettsyre tilskudd på mer enn 1 gram pr dag, har 49% større sjanse for å få hjerteflimmer.

Dette er klart doseavhengig siden de som får mindre enn 1 g/d inntak bare har 12 % økning.

Det er også verdt å merke seg studiens Editorial Commentar: Den antyder at forekomsten av hjerteflimmer mest sannsynligvis er overestimert i denne studien på grunn av at det er mangelfull statistisk behandling av data.

Er ingen nyhet

Funnene i studien er faktisk ikke noe nytt.

For selv om det for over 20-30 år siden ble hevdet at tilskudd av omega-3 fettsyrer faktisk beskyttet mot utvikling av hjerteflimmer, så kom det etter hvert nye studier som viste det motsatte.

Vi vet fortsatt lite om hvorfor omega-3 fettsyrer både kan ha positive og negative effekter på utvikling av hjerteflimmer.

De negative konsekvensene er mindre enn de positive

Jeg er i hvert fall overbevist om at de positive effektene av Olivita overgår langt de negative hvis der skulle være noen.

I det følgende skal jeg forklare hvorfor.

Eskimoene på Grønland

Det kan da være verdt å minne om at den såkalte myten om omega-3 fettsyrers helseeffekt stammer fra studiene til Dyerberg og Bang på forskning på eskimoer på Grønland på 70 tallet.

Deres studier viste klart redusert forekomst av hjertesykdom og andre «vestens» sykdommer hos eskimoene sammenlignet med dansker.

Dette ble assosiert med at eskimoene får i seg mye omega-3 fettsyrer.

Disse studiene resulterte i at forskere over hele verden har gjennomført tusenvis kliniske forsøk både på friske og syke mennesker.

Det har vakt undring og oppsikt at flere studier, inkludert meta-analyser (sammenslåing av flere studier) ikke har vist den gunstige effekten en skulle forvente ut fra studiene på Grønland.

Betydningen av antioksidanter

Forklaringen kan være at «alle» har glemt at i Grønlandseskimoene diett, var det alltid i naturen stort overskudd av antioksidanter som beskyttet omega-3 fettsyrene fra å bli oksidert, ikke minst etter at de kom inn i kroppen.

Grønlandseskimoene spiste hval- og sel-kjøtt men også spekket av disse (ofte rått). Dette var rikt på både omega-3 fettsyrer og ikke minst fullt  av antioksidanter.

Professor Edel O Elvevoll og jeg innså dette først etter at vi hadde utført en studie med kaldpresset hvalolje.

Kaldpresset hvalolje var suveren til å redusere inflammasjon og blodlevring sammenlignet med tran og raffinert selolje.

Dette selv om den kaldpressede hvaloljen bare inneholdt halvparten av omega-3 fettsyrer i forhold til de andre oljene.

Derfor var det heller ikke så overraskende at raffinert hvalolje (fjerner lukt, smak, miljøgifter etc. og også alt av antioksidanter)  mistet denne gunstige effekten.

Omega-3 fettsyrer må være beskyttet av aktive antioksidanter

Vi konkluderte med at hvis en skal få effekt av omega-3 fettsyrer, så må de være beskyttet mot oksidasjon også når de kommer inn i kroppen.

Dette skjer ved at omega-3 produktet tilsettes aktive antioksidanter som olivenolje.

Selv tok jeg lærdom av dette og begynte å innta kombinasjonen av selolje/olivenolje (full av antioksidanter), produktet som nå heter Olivita (Livets olje) allerede i 1994.

Jeg så straks at denne kombinasjonen hadde effekter som ikke noe annet omega-3 produkt noen gang hadde hatt, spesielt på mine blodplater.

Kort om selolje vs fiskeolje

Selolje var et svært heldig valg fordi den i seg selv har effekter som fiskeoljer ikke har.

Ikke minst effekten på blodplater og det faktum at blandingen med kaldpresset olivenolje gav reduksjon i utvikling av åreforkalkning i musemodell (57% i en studie og 71% i en annen studie utført i Nederland i 2017).

Dette skyldes ikke minst den antiinflammatoriske (antibetennelse) effekten oljeblandingen har.

Den er målt til 24% reduksjon i mikro-CRP i en klinisk studie på friske personer, noe jeg antar skyldes ikke minst effekten på blodplater.

Blodplater er viktig for utvikling av åreforkalkning, men ikke minst også ved dannelsen av blodpropp ved hjerteinfarkt og hjerneslag.

Kast tranen på havet, behold graksen

Erfaringen vi hadde gjort i alle disse år på omega-3 fettsyrer som mattilskudd var da også årsaken til at jeg ble sitert på førstesiden av Dagbladet.

Jeg mente man skulle kaste fiskeoljen (tran) på havet mens en skulle putte graksen (det som er igjen etter avkoking) som inneholder antioksidantene på flasker.

Ut fra det vi vet i dag er jeg enda mer sikker på at jeg hadde rett i mitt utsagn den gangen.

Det siste døgnet har jeg etter oppslaget i VG fått mange henvendelser fra brukere av Olivita.

Selv om vi ikke har noe fasitsvar, er jeg ikke bekymret for at Olivita vil gi meg hjerteflimmer.

Jeg har drukket det hver dag i 27 år og selv er så heldig at jeg ikke bruker ett eneste medikament i en alder av snart 82 år.

Her er det verdt å nevne en studie fra Oslo som viste at nær 20% av de som trente for Birkebeinerløp fikk hjerteflimmer. Jeg nevner det for å illustrere at der er mye annet som kan forårsake økt hjerteflimmer enn kosttilskudd som omega-3 fettsyrer.

Hvis hjerteflimmer skulle ha noe med oksidasjon av omega-3 fettsyrene å gjøre, noe en kan tenke seg når det gjelder de store inntak på 4 gram per dag omega-3 fettsyrer uten noen antioksidant, vil kostholdet for øvrig være meget viktig.

Det vil si at inntak av grønnsaker og oliven er essensielt og det vet vi er altfor lavt i Nord-Europa så vel som USA.

Derfor trenger vi å ta kosttilskudd som Olivita.

Ps: Gjør oppmerksom på at jeg er medeier i Olivita AS.

Leave a comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *